dimecres, 1 d’abril del 2020

Joan, el cendrós

Ací teniu les activitats que heu de realitzar sobre la lectura de Joan, el cendrós. És voluntària i no vos pose data de lliurament. Cadascú al seu ritme. Qui ho faça, pot triar si prefereix escriure-ho a mà i fer-li una foto per a enviar-me-la o fer-ho de manera digital, en un processador de textos (Word o semblant).

FITXA DE LECTURA

TÍTOL DE L’OBRA: ..........................................................................................................................................
AUTOR/A: ....................................................................................................................................................................
IL·LUSTRADOR/A:............................................................................................................................................
EDICIONS BROMERA
COL·LECCIÓ: ......................................................................................................................Núm.:...................


1. Tria la frase que creus que resumeix millor el sentit de l’obra que has llegit; justifica la teua resposta.

«La felicitat es troba en la Xarxa: connecta’t a Internet.»
«Cap cosa no és allò que sembla.»
«El millor amic de l’home és Indiana Jones.»
«La millor aliada de la dona és la gimnàstica.»
«Les xulles són la solució per a aprovar un examen.»
«Copiar no és cap solució, però ajuda.»

Si no et convenç cap de les frases anteriors, escriu la teua.




2. Escriu tres aspectes positius que t’hagen agradat de la lectura
de l’obra.







3. Enumera breument aquells aspectes que no t’han agradat
o que consideres menys positius.







4. Si et proposaren representar l’obra, quin personatge elegiries
i per què?









ANALITZEM L’OBRA I ELS PERSONATGES

1. De vegades, un autor tria el nom dels seus personatges per remarcar algun tret de la seua personalitat (bé per oposició, bé per similitud). A continuació trobaràs dues columnes, l’una amb el nom d’alguns personatges i l’altra amb expressions que denoten caràcter. Uneix els noms dels personatges i el seu significat.

Clara                                                         La bondat
Helena                                                        L’ambigüitat
El Cendrós                                                 El pesat
El Bola                                                       Tot el que és grotesc
El Mosca                                                    La timidesa, la poca vistositat
El pesat                                                      La bellesa

2. Què saps de Joan, el Cendrós? Com és? Quin és el seu problema?

















3. Torna a relacionar el nom dels personatges amb la seua característica més pròpia:

NOM                                       CARACTERÍSTICA
El Bola                                    El professor preocupat per l’alumnat.
El Tatxa                                  El xic tímid, invisible per a les xiques.
Àlex                                        Les xiques impersonals i modernes.
Joan                                        El simpàtic venedor de xulles.
Helena                                     L’estudiós de la classe, pilota del professorat.
Priscilla, Eva, Iris                    El bèstia que amaga un cor enamorat.
Carmeta                                  La superxica que els porta a tots de cap.
El Mosca                                 El prepotent que abusa de tots i maltracta el germà.
Espinosa                                 L’amiga fidel que passa dels xics.
Abel                                        La xica sensible, sincera i amb idees clares.
Clara                                       El seguidor esclau de les bestieses dels cafres.

4. Hi ha un cert paral·lelisme entre els personatges del conte tradicional de Charles Perrault, La Ventafocs, i els de la història que heu llegit. Forma parelles com la de l’exemple:

La fada                                                      i l’Indiana Jones
La madrastra i les germanastres                  i ............................................................................
Els ratolins                                                  i ............................................................................
El príncep                                                   i ............................................................................
La Ventafocs                                               i .............................................................................

5. Al conte tradicional, hi ha la sabata de vidre que li cau, a la Ventafocs, a l’escala del palau. Quin element de la història que heu llegit fa les mateixes funcions de la sabata?



6. En el llibre es manifesten algunes situacions de rebuig entre els  personatges. Assenyala’n tres i digues per què passen.














7. Recordes alguna altra escena on Joan siga víctima del rebuig dels altres personatges? Descriu-la.










Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada