Ací teniu les solucions perquè vos corregiu les activitats (recordeu, amb bolígraf verd). Després, feu les fotos i me les envieu per correu (iesmb.gaspar@gmail.com) o per Aules, com vos resulte més senzill.
Solucions
activitats 30 de març al 8 d’abril
Exercicis
dièresi pàgina 105
1.
– No porten dièresi l’infinitiu
i el gerundi dels verbs de la tercera conjugació acabats en vocal més –ir. Produir
-
La u o la i no formen diftong amb la vocal anterior. Peüc, països.
-
La u dels grups gue, gui, i
que, qui s’ha de pronunciar. Argüir, següent, conseqüència, freqüent.
-
No porten dièresi les paraules començades per alguns prefixos i seguides
de i i de u. Coincidir, reincorporar.
-
Les paraules que poden portar accent per a desfer el diftong o el
triftong no porten dièresi. Intuíeu, incloíem.
2.
- Posem dièresi en el grup güe perquè la u s’ha de pronunciar (aigüera,
aigües), en el grup gua no cal
perquè sempre es pronuncia.
-
Posem dièresi en els grups güi
i güe perquè es pronuncie la u (ambigüitat,
ambigües).
-
Posem dièresi en els grups güi
i güe perquè es pronuncie la u (lingüística,
llengüeta).
-
Posem dièresi en el grup qüe perquè
es pronuncie la u (adeqües, adeqüeu).
-
La i no forma diftong, posem
dièresi si les paraules no es poden accentuar (veïnat, veïna, veïnatge), i accent quan es poden accentuar (veí).
4.
a) deslluït; b) agraïa; c) suïcidi; d) aigüera; e) heroïna; f) cafeïna.
6.
a) altruisme, atribuïble, suïcidi, creïble.
b) proteïna, feina,
teïna, cafeïna.
c) freqüent, quadre,
terraqüi, consegüent.
d) agrairé, produïm,
conduïa, traduïen.
e) fruita, aïllar,
fluïdesa, diürn.
f) traïdor, intuïció, reina,
decaïment.
7.
Els meus veïns viatgen amb molta freqüència. Han visitat desenes de països i
parlen un fum de llengües. Encara no han tornat de Suïssa i ja estan pensant
que les vacances següents visitaran unes ruïnes romanes i l’aqüeducte de Segòvia.
Ells, la qüestió és no quedar-se a casa!
Exercicis
apostrofació pàgina 127
1.
a. NO S’APOSTROFEN
b. S’APOSTROFEN
c. S’APOSTROFA
2.
l’oli l’únic la hipòtesi l’ungla
L’illa l’enveja el iogurt la anormalitat
La ema l’intent l’habilitat la unitat
3.
Diversos estudis posen de manifest la importància de la cal·ligrafia en
el procés d’aprenentatge de les criatures. Kid’s Cluster, col·lectiu d’empreses
relacionades amb la infància, ha fet una anàlisi per conéixer l’impacte de la
cal·ligrafia amb ploma sobre l’escriptura dels infants. La investigació s’ha
fet amb 329 alumnes de sisé de primària, que han escrit un text d’11 línies sobre
l’educació.
4.
• Vull que m’ajudes al camp.
• Ha tornat de l’excursió
molt cansada.
• Vinc de cal dentista.
• He passat pel col·legi
del teu cosí.
• M’he fet mal a l’ungla
del peu.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada